Fellows

Raffaele CARBONE

Critical Theory, Decolonial Thinking and the Genealogy of Modernity.

Fellowship : January 2023 to june 2023

Discipline(s) : Philosophy

Pays : Italy

FELLOW FOCUS

La face cachée de la modernité : un aller-retour entre théorie critique et pensée décoloniale

Au cours de ces deux premières décennies du nouveau siècle, certains philosophes se sont penchés sur les idées et les ambitions qui animaient le projet originaire d’une Théorie critique de la société et ont essayé de reformuler et de renouveler ce corpus théorique en fonction des exigences de notre temps. Une piste de recherche intéressante est ouverte par Amy Allen et Rocío Zambrana : c’est l’approche décoloniale de la théorie critique. Amy Allen met en évidence les limites de la théorie critique francfortoise du fait qu’elle épouse les contours des stratégies euro-centriques pour fonder la normativité. Se réclamant des travaux des decolonial thinkers, Rocío Zambrana remet en question l’hypothèse selon laquelle la rationalité prend appui sur une logique homogène et la modernité peut être comprise comme un développement unique et cohérent ; ainsi elle remarque que les critiques de la modernité élaborées au sein de la tradition libérale et celles de la tradition marxiste adoptent une perspective euro-centrique. En effet, selon les penseurs décoloniaux (Dussel, Quijano, Mignolo, Castro-Gómez, etc.), ces critiques de la modernité n’ont pas vraiment remis en cause l’horizon colonial de compréhension à partir duquel se sont constitués les subjectivités ainsi que l’imaginaire et les narrations dominantes des temps modernes. Ainsi, en cette année du centenaire de la création de l’Institut für Sozialforschung (1923) et du cinquantenaire de la mort de Max Horkheimer (1973), les défis, les contradictions et les pathologies de notre temps nous poussent à revenir sur le projet de la Théorie critique des années 1930 et 1940 pour renouveler son analyse du potentiel régressif de la modernité, établir le rôle de la critique face à la vitalité du capitalisme contemporain, nous interroger sur le rapport entre la première École de Francfort et le passé colonial de l’Europe et mettre la pensée critique à l’épreuve de la pensée décoloniale.

Un titre de livre : Marguerite Yourcenar, L’Œuvre au noir (1968)

Un titre de film : Memoria (réalisé par Apichatpong Weerasethakul, 2021)

« Ever since being startled by a loud ‘bang’ at daybreak, Jessica (Tilda Swinton) is unable to sleep. In Bogotá to visit her sister, she befriends Agnes (Jeanne Balibar), an archaeologist studying human remains discovered within a tunnel under construction. Jessica travels to see Agnes at the excavation site. In a small town nearby, she encounters a fish scaler, Hernan (Elkin Diaz). They share memories by the river. As the day comes to a close, Jessica is awakened to a sense of clarity »

Research project: Critical Theory, Decolonial Thinking and the Genealogy of Modernity.

Over these first two decades of the new century, philosophers, political scientists and sociologists have been examining the ideas and ambitions that animated the original project of a Critical Theory of society elaborated by Horkheimer and his colleagues at the Institut für Sozialforschung in Frankfurt am Main and have tried to reformulate and renew this theoretical corpus in accordance with the demands of our time. The current debates lead us a systematical rethinking of the initial project of Critical Theory and, considering that it is in constant movement and linked to the practice, to put it to the test of specific present problems. This project proposes to take stock of the present day state of Critical Theory, by reconstructing Horkheimer’s project during the 1930s and 1940s, examined from a historical-philological perspective, and facing the objections to Critical Theory by the decolonial thinkers, in particular the idea that the great limitation of Critical Theory is that it failed to geolocalise domination and to investigate the specifically colonial character of power in the knowledge-power complex. In this vein, it is crucial to ask: in what sense would a decolonial perspective require that the work of European thinkers in general, and of first-generation critical theorists in particular, be substituted, complemented, or transformed by non-European perspectives? Which of these alternatives would be more adequate for dealing with the fierce criticism of modernity and rationality developed by Horkheimer and his colleagues in a non-Eurocentric manner? To address the issues at stake the proposed project would like to rethink the early Frankfurt School reconstruction of modernity and its interdisciplinary research by rereading its entire corpus and emphasising lesser-known, untranslated or neglected texts and documents.

Biography

Raffaele Carbone is an associate professor at the Department of Humanities of the Federico II University in Naples, where he teaches the History of Philosophy and the Philosophy and History of Ideas, and directed the research project “MOSCHO” (2019- 2021). Since June 2019, he has been “Directeur de Programme” at the Collège International de Philosophie in Paris. He was a fellow at the University of Paris 1 Panthéon-Sorbonne (Marie de Paris “Research in Paris” Programme), adjunct professor at the Paul Valéry University-Montpellier 3, visiting scholar at the Collegium de Lyon, the Centre Marc Bloch in Berlin and the Fondation Maison des Sciences de l’Homme in Paris. His research specializes in modern philosophy (Montaigne, Malebranche, Spinoza), in the reception of modern thinkers in the 20th century, and in the early Frankfurt School.

Bibliography

• “Les intermittences du religieux chez les peuples amérindiens dans l’Histoire d’un voyage faict en la terre du Brésil”, in Le Verger, Bouquet XXV: L’Histoire d’un voyage faict en la terre du Bresil de Jean de Léry, edited by Augustin Lesage and Lisa Pochmalicki, 2022, p. 1-12, http://cornucopia16.com/blog/2023/01/06/raffaele-carbone-les-intermittences-du-religieux-chez-les-peuples-amerindiens-dans-lhistoire-dun-voyage-faict-en-la-terre-du-bresil/

• “Formes de vie et dynamique historique chez Max Horkheimer”, in Archives de Philosophie, Special issue directed by Estelle Ferrarese, Vol. 85, No. 2, 2022, pp. 45-60.

• “L’âge bourgeois et la philosophie moderne: Horkheimer lecteur de Descartes et Spinoza”, in Lectures contemporaines de la philosophie moderne, edited by Éric Marquer and Paul Rateau, Paris: Publications de la Sorbonne, 2022, p. 41-60.

• Modernità e critica/Modernity and Critique/Modernité et critique, edited by Raffaele Carbone, Naples: La Città del Sole, “Crisis and Critique” Series, 2022.

 • “Critique of Forms of Life and Critique of Modernity: From Jaeggi to Horkheimer”, in Modernità e critica/Modernity and Critique/Modernité et critique, edited by Raffaele Carbone, Naples: La Città del Sole, “Crisis and Critique” Series, 2022, p. 435-459.

• Genealogie filosofiche dell’identità moderna: tra biologia, etica e politica / Philosophical Genealogies of Modern Identity: Between Biology, Ethics and Politics, edited by Raffaele Carbone and Francesco Toto, in Paradigmi. Rivista di Critica Filosofica, vol. 40, n° 3, 2022, pp. 359-518.

• “‘Des cannibales’ et les différentes significations du concept de raison chez Montaigne”, in Modernos & Contemporâneos: International Journal of Philosophy, Vol. 5, No. 11, 2021, p. 4-20, https://www.ifch.unicamp.br/ojs/index.php/modernoscontemporaneos/article/view/4464

• “Società borghese, umanesimo e teoria critica nella prospettiva di Max Horkheimer”, in Archivio di Storia della Cultura, Vol. 33, 2020, p. 245-272.

• “Differences, Migration, and Cultural Exchange in Vico”, in Philological Encounters, Vol. 5, No. 1, 2020, p. 25-49.

• “Horkheimer and the Criticism of Culture”, in EdA: Esempi di architettura, Special Issue, 2019, p. 65-73.

• “Montaigne und die kulturelle Differenz. Ein Parcours durch den Mittelmeerraum und die italienischen Städte”, in Fluchtpunkt. Das Mittelmeer und die europäische Krise, edited by Franck Hofmann, Markus Messling, Berlin: Kulturverlag Kadmos, 2017, p. 191-208.